torstai 21. marraskuuta 2013

Lähtö

Ensimmäinen lento suuntasi Lontooseen. Lähdimme maanantaina 11.11.2013 aamulla Ylöjärveltä Sannan isän taksipalvelua hyödyntäen Tampereen bussiasemalle. Ilma oli raikkaan viileä, hieman pakkasta oli vielä yön jäljiltä. EB lähti klo 9.00 Helsinkiin ja vaihto Keimolanportissa Helsinki-Vantaalle vievään autoon. Molemmat korjailivat hieman huonosti nukuttua yötä bussimatkan ajan. Kentälle päästyämme, saimme tekstiviestillä valmiiksi elektroniset boarding cardit, joten ainoa homma oli jättää matkatavarat. Oma rinkkani painoi noin 15 kg ja Sannan 9.5 kg. Mielestäni tuohon 15 kiloon olin saanut sisällytettyä tähän mennessä vähiten turhaa ylimääräistä tavaraa. Välipalaksi muutama lämmin voileipä aseman kahvilassa.

Matkajännitys oli iskenyt edeltävänä viikonloppuna, kun läksiäisvalmistelut oli saatu päätökseen. Ajatus 4 kk matkasta tuntui käsittämättömältä tässä vaiheessa ja kuten aina ennenkin mielessä kävi pari kertaa ajatus, että jäisikin vain Suomeen, omaan comfort zoneen.

Lento lähti kello 14.00. Lontoossa perillä klo 15.00. Olimme Suomesta varanneet huoneen Heathrow lodge-nimisestä hotellista, joka oli terminaali 3:lta noin 7 km päässä. Paikkaa pitivät ilmeisesti intialaiset jannut ja oli tarpeeseen sopiva, huone ei ollut erikoinen mutta lämmintä vettä tuli suihkusta ja tosiaan etäisyys kentästä oli optimaalinen. Lisäksi diiliin kuului ilmaiset kuljetukset kentälle. Iltapäivällä ja illalla emme sen suurempia tehneet, kävimme syömässä paikallisessa pubissa paikallista ruokaa: fish & chips ja lammasburgeri. Paikallista olutta tarjoilivat hanasta, melko vetistä tavaraa. Aamulla lähtö olisi aikaisin, joten illallisen jälkeen menimme nukkumaan.

Oman laiskuuteni vuoksi, olin vielä osittain jumissa oravanpyörässä, sillä syventävät opinnot painoivat päälle, enkä ollut saanut artikkelia siihen malliin ajan tasalle Suomessa, joten kirjoittelin sitä myös alkureissun aikana lentokoneessa, Lontoossa ja mannerta vaihdettaessa. Kuten odottaa saattaa, tällä tavalla syntyy vain priimaa ja erittäin kivuttomasti vihellelleen. Tätä kirjoittaessani, 1. versio on onneksi lähtenyt jo matkaan ohjaajalle, joten voi huokaista helpotuksesta ja nauttia vihdoinkin lomasta.

Heathrow:lla söimme aamiaisen buffet-ravintolassa ja varasimme Hanoista Backpackers hostellista ensimmäisen yön, jottei tarvitse siellä päässä ruveta mälväämään asian eteen. Lento Lontoosta Singaporeen lähti 10.55 paikallista aikaa ja kesti noin 12 h. Ajoittain oli melko kovaa turbulenttista ilmavirtaa mutta pääosin matka meni hyvin, tarjoilut olivat hyvät ja riittoisat. Lentoyhtiönä Singapore Airlines. Singaporessa oli muutama tunti aikaa vaihtaa kone Hanoihin. Sanna osti kentältä hajusteen. Samalla yhtiöllä jatkettiin Hanoihin reilun kolmen tunnin lennolla. Ja sitten olimme perillä, Killroyn kautta hommaamamme liput olivat toimineet mutta olisi sitä voinut esim. Finnairin suoralla lennolla tulla Hanoihin. Perillä oltiin tilanteeseen sopivalla tavalla erittäin pihalla.

Viisumiasia onnistui kentällä nopeasti, vaikka edellemme meinasi noin 30 henkilön pakettimatka ängetä. Olimme siis hankkineet etukäteen paikallisesta matkatoimistosta approval letterin viisumia varten, jonka mukaan meille voitaisiin myöntää 1 kk multi-entry –viisumi ja rahalla sellaiset saatiin kentän virkailijalta. Yksi passikuva ja täytetty viisumihakemus lisäksi. Hintaa tuli 65 USD + noin 15 USD(approval letter).

Otimme kentältä taksin keskustaan ja sovimme hinnaksi 350 000 vietnamin dongia (1 USD = noin 20 000 VND ja 1 € = noin 30 000 VND). Yritti kusettaa perillä. Hotelli löytyi ja loppupäivänä emme muistaakseni tehneet enää mitään. Paitsi, että otimme tietysti yhteyden ruokakulttuuriin nuudelikeittojen muodossa. Ja millaiset nuudelikeitot ne olivatkaan!