lauantai 23. marraskuuta 2013

Halong Bay

Halonginlahti on merenlahti Vietnamin pohjoisosassa. Lahdessa on karstimaasta syntynyt yli tuhannen saaren saaristo. Monet saaret ovat jyrkkärantaisia, niiden korkeus on 50–200 metriä ja monissa on luolia. Lahdessa elää 60 kotoperäistä eläinlajia ja ainakin 14 kotoperäistä kasvilajia. Alue on yksi Vietnamin suosituimmista matkailukohteista. Osa lahdesta on Unescon maailmanperintökohde vuodesta 1994. Lahden koko pinta-ala on 1553 neliökilometriä, ja siitä 434 nelikökilometriä kuuluu maailmanperintökohteeseen. 
Lahden alueella on useita erilaisia biotyyppejä: trooppista sademetsää, mangrovemetsää, koralliriuttoja, vuorovesitasankoja, meriruohoniittyjä ja luolia. Monet kasvilajit ovat sopeutuneet elämään kalkkipitoisessa maassa. Trooppista metsää kasvaa suurimilla saarilla, ja siellä elää apinoita (Reesusmakakijaavanmakaki ja äärimmäisen uhanalainen Trachypithecus poliocephalus) antilooppeja, kärppiä ja iguaaneja. (wikipedia)




Tavallisesti ihmiset lähtevät Halong Bayhin Hanoin kaupungista, josta lukemattomat matkatoimistot järjestävät matkoja. Matkoja on yhden päivän pikataipaleista kolmen yön ja neljän päivän risteilymatkoihin. Risteily kiertää yleisimmät nähtävyydet ja tarjoaa vaihtelevasti erilaisia aktiviteetteja. Hotellimme kautta oli tarjolla kattavimpana vaihtoehtona ns. ”Cast Away”-matka, johon kuului snorklaamista, vuorikiipeilyä, vesi-tuubingia(rengasta revitään veneen perässä ja yritetään pysyä kyydissä), pyöräilyä yms. touhua.(2 yön reissu). Lisäksi matkan hintaan vielä vaikuttaa risteilyohjuksen tasokkuus, joka vaikuttaa lähinnä ruoan laatuun ja laivan kuntoon. Juomat olivat lähes kaikissa pakoissa lisämaksullisia.


Matkatoimistoja on tosiaan satoja Hanoissa. Itse lueskelimme netistä/matkaoppaasta arvosteluja ja kävimme kyselemässä muutamasta paikasta tarjouksia. Päädyimme valitsemaan 2 päivän ja yhden yön risteilyn, jonka varasimme lopulta kuitenkin hotellin omasta matkatoimistosta. Näin saimme mm. matkatavarat kätevästi säilytettyä yhdessä paikassa ja vältimme ylimääräisen säätämisen. Hotellin toiminta vaikutti lisäksi hyvin ammattitaitoiselta, joten näillä mentiin. Risteilyn lopulliseksi isännäksi paljastui sitten Cristina cruises, ”four star” risteily ja hintaa tuli 110 USD. Matkatoimistoja, joissa kävimme kyselemässä vastaavia tarjouksia, oli Indochina Junk(160 USD), Handspan(200 USD) ja Sinh Tourist(95 USD). Indochina Junk ja Handspan ainakin tarjosivat kertomansa mukaan vähemmän ruuhkaiselle alueelle sijoittuvan risteilyn.


Matka alkoi aamulla noin kahdeksan aikoihin, kun opas tuli meitä hotellin baarista hakemaa(aamupalalta siis). Minibussi veti noin 15 henkeä ja matkaan lähdettiin. Matka Halong Bay:lle kesti noin 3,5h ja matkalla pysähdyttiin kerran menomatkalla kiviveistämöllä ja paluumatkalla paikallisessa megamarketissa. Penkit olivat tehty pieniä vietnamilaisia varten ja sopivan epämukavat, ettei matkalla pystynyt nukkumaan. Paikoitellen nähtiin hieman maaseutua mutta pääasiassa tylsää betonitalorivitystä tien varsilla. Ja tietysti tie oli puolet matkasta ”remontissa”. Kuski ajoi kuin hullu paikallisen liikennekulttuurin mukaisesti. Bussimatkat olivat siis huonoin osuus reissusta.


Halong Citystä emme juuri paljoa nähneet, koska meidät ajettiin suoraan satamaan ja laivaan. Alus oli ihan ok, hytit miellyttäviä ja miehistö oli ”eager to serve”, kuten esitteessä oli luvattu. Matkaseurueeseen kuului tässä vaiheessa ranskalaisia, saksalaisia, espanjalaisia ja puolalaisia. Ensimmäinen kohteemme oli Halong Bayn päänähtävyys. Luola on ollut avoinna turismille noin 20 vuotta ja lahdella käy päivittäin useita kymmeniä risteilyaluksia turisteineen, joten mistään omasta rauhasta ei voinut edes haaveilla matkan aikana. Valitettavasti luolan sisällä kulki lähinnä turistien jono, jonka vauhtiin täytyi mukautua välillä ahtaiden reittien vuoksi. Luola sinänsä oli varsin vaikuttava. Ymmärrettävistä syistä tällainen hallittu turistien kierrätys on ehtona sille, että paikka säilyisi vielä jatkossakin olemassa.
Luolakierroksen jälkeen siirryimme kajakoimaan lahdella risteilyalusten joukossa, joita kyllä mieluusti väisti. Vesi oli lämmintä mutta paikoin hyvinkin roskaista ja öljyistä. Kävimme vielä ennen laivalle palaamista paikallisella uimarannalla ja näköalapaikalla.


Laivalle palattuamme, seurasi reissun parhaimpia paloja, kokkikoulu. Teimme kevätkääryleitä. Yllätyksenä kävikin ilmi, että käärimistekniikasta voi päätellä myös mm. henkilön naimisiinmenovalmiuden. Tietysti tämä kerrottiin vasta, kun olin saanut kääryleen valmiiksi. Oman käden tuotoksiin päästiin konkreettisesti kiinni, sillä illalliseksi oli tarjolla paistettuja kevätkääryleitä. Ruoka oli muutenkin laivalla kohtalaista. Lisukkeita oli runsaasti, joten nälkä ei jäänyt mutta lihasta ja kalasta sai pitää puolensa muiden pöytäseuralaisten kanssa. Kaikki juomat(myös vesi) tulivat lisämaksusta, joten etukäteen olisi kannattanut ottaa muutama litra vettä mukaan jo Hanoista.


Ensimmäisenä päivänä ei juuri omaa aikaa ollut, jolloin olisi voinut istua kannella ja nauttia maisemista. Sää oli pilvinen, muttei onneksi satanut. Lämpötila oli suomalaiselle kaljaturistille sopiva tasainen 20 astetta. Pohjois-Vietnamin talveen kuuluu vaihteleva sumuisuus, joka verhosi lahtea molempina päivinä.
Toisena päivänä aamiaisen jälkeen kävimme helmifarmilla turisteilemassa. Yksi helmikin löytyi livenä. Paluu satamaan ennen puolta päivää ja lounas ennen bussimatkaa takaisin.

Reissun hyviä puolia:
-    Halong Bay on kaunis ja luolastot jylhiä, kannattaa harkita kuitenkin vakavasti vaihtoehtoisia reittejä lahdelle, jotta välttäisi pahimmat turistirysät
-    Opas oli mukava, vaikkakin aksentiltaan vähintäänkin haastava
-    Laiva oli hyvässä kunnossa, ruoka oli kohtalaista, ehkei kuitenkaan ”four star”-laatua
-    Sää(ei satanut)

Mitä huonoa(white man’s problems)
-    Turisteja on liikaa, aivan liikaa.
-    Ensimmäisen päivän nopea aikataulu, jolloin ei jäänyt aikaa oleiluun.
-    Sää(ei paistanut aurinko)
 -    Bussin penkit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti