Halonginlahti on
merenlahti Vietnamin pohjoisosassa. Lahdessa
on karstimaasta syntynyt yli tuhannen saaren
saaristo. Monet saaret ovat jyrkkärantaisia, niiden korkeus on 50–200 metriä ja
monissa on luolia. Lahdessa
elää 60 kotoperäistä eläinlajia ja ainakin 14 kotoperäistä kasvilajia. Alue on
yksi Vietnamin suosituimmista matkailukohteista. Osa lahdesta on Unescon maailmanperintökohde vuodesta 1994. Lahden koko
pinta-ala on 1553 neliökilometriä, ja siitä 434 nelikökilometriä kuuluu
maailmanperintökohteeseen.
Lahden
alueella on useita erilaisia biotyyppejä: trooppista sademetsää,
mangrovemetsää, koralliriuttoja, vuorovesitasankoja, meriruohoniittyjä ja
luolia. Monet kasvilajit ovat sopeutuneet elämään kalkkipitoisessa maassa.
Trooppista metsää kasvaa suurimilla saarilla, ja siellä elää apinoita (Reesusmakaki, jaavanmakaki ja äärimmäisen
uhanalainen Trachypithecus poliocephalus) antilooppeja, kärppiä ja
iguaaneja. (wikipedia)
Matkatoimistoja
on tosiaan satoja Hanoissa. Itse lueskelimme netistä/matkaoppaasta arvosteluja
ja kävimme kyselemässä muutamasta paikasta tarjouksia. Päädyimme valitsemaan 2
päivän ja yhden yön risteilyn, jonka varasimme lopulta kuitenkin hotellin
omasta matkatoimistosta. Näin saimme mm. matkatavarat kätevästi säilytettyä
yhdessä paikassa ja vältimme ylimääräisen säätämisen. Hotellin toiminta
vaikutti lisäksi hyvin ammattitaitoiselta, joten näillä mentiin. Risteilyn
lopulliseksi isännäksi paljastui sitten Cristina cruises, ”four star” risteily
ja hintaa tuli 110 USD. Matkatoimistoja, joissa kävimme kyselemässä vastaavia
tarjouksia, oli Indochina Junk(160 USD), Handspan(200 USD) ja Sinh Tourist(95
USD). Indochina Junk ja Handspan ainakin tarjosivat kertomansa mukaan vähemmän
ruuhkaiselle alueelle sijoittuvan risteilyn.
Matka alkoi
aamulla noin kahdeksan aikoihin, kun opas tuli meitä hotellin baarista
hakemaa(aamupalalta siis). Minibussi veti noin 15 henkeä ja matkaan lähdettiin.
Matka Halong Bay:lle kesti noin 3,5h ja matkalla pysähdyttiin kerran
menomatkalla kiviveistämöllä ja paluumatkalla paikallisessa megamarketissa.
Penkit olivat tehty pieniä vietnamilaisia varten ja sopivan epämukavat, ettei
matkalla pystynyt nukkumaan. Paikoitellen nähtiin hieman maaseutua mutta
pääasiassa tylsää betonitalorivitystä tien varsilla. Ja tietysti tie oli puolet
matkasta ”remontissa”. Kuski ajoi kuin hullu paikallisen liikennekulttuurin
mukaisesti. Bussimatkat olivat siis huonoin osuus reissusta.
Luolakierroksen
jälkeen siirryimme kajakoimaan lahdella risteilyalusten joukossa, joita kyllä
mieluusti väisti. Vesi oli lämmintä mutta paikoin hyvinkin roskaista ja
öljyistä. Kävimme vielä ennen laivalle palaamista paikallisella uimarannalla ja
näköalapaikalla.
Toisena
päivänä aamiaisen jälkeen kävimme helmifarmilla turisteilemassa. Yksi helmikin
löytyi livenä. Paluu satamaan ennen puolta päivää ja lounas ennen bussimatkaa
takaisin.
Reissun
hyviä puolia:
- Halong
Bay on kaunis ja luolastot jylhiä, kannattaa harkita kuitenkin vakavasti
vaihtoehtoisia reittejä lahdelle, jotta välttäisi pahimmat turistirysät
- Opas
oli mukava, vaikkakin aksentiltaan vähintäänkin haastava
- Laiva
oli hyvässä kunnossa, ruoka oli kohtalaista, ehkei kuitenkaan ”four
star”-laatua
- Sää(ei
satanut)
Mitä
huonoa(white man’s problems)
- Turisteja
on liikaa, aivan liikaa.
- Ensimmäisen
päivän nopea aikataulu, jolloin ei jäänyt aikaa oleiluun.
- Sää(ei
paistanut aurinko)
- Bussin penkit
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti