Halonginlahti on
merenlahti Vietnamin pohjoisosassa. Lahdessa
on karstimaasta syntynyt yli tuhannen saaren
saaristo. Monet saaret ovat jyrkkärantaisia, niiden korkeus on 50–200 metriä ja
monissa on luolia. Lahdessa
elää 60 kotoperäistä eläinlajia ja ainakin 14 kotoperäistä kasvilajia. Alue on
yksi Vietnamin suosituimmista matkailukohteista. Osa lahdesta on Unescon maailmanperintökohde vuodesta 1994. Lahden koko
pinta-ala on 1553 neliökilometriä, ja siitä 434 nelikökilometriä kuuluu
maailmanperintökohteeseen.
Lahden
alueella on useita erilaisia biotyyppejä: trooppista sademetsää,
mangrovemetsää, koralliriuttoja, vuorovesitasankoja, meriruohoniittyjä ja
luolia. Monet kasvilajit ovat sopeutuneet elämään kalkkipitoisessa maassa.
Trooppista metsää kasvaa suurimilla saarilla, ja siellä elää apinoita (Reesusmakaki, jaavanmakaki ja äärimmäisen
uhanalainen Trachypithecus poliocephalus) antilooppeja, kärppiä ja
iguaaneja. (wikipedia)
Tavallisesti
ihmiset lähtevät Halong Bayhin Hanoin kaupungista, josta lukemattomat
matkatoimistot järjestävät matkoja. Matkoja on yhden päivän pikataipaleista
kolmen yön ja neljän päivän risteilymatkoihin. Risteily kiertää yleisimmät
nähtävyydet ja tarjoaa vaihtelevasti erilaisia aktiviteetteja. Hotellimme
kautta oli tarjolla kattavimpana vaihtoehtona ns. ”Cast Away”-matka, johon
kuului snorklaamista, vuorikiipeilyä, vesi-tuubingia(rengasta revitään veneen
perässä ja yritetään pysyä kyydissä), pyöräilyä yms. touhua.(2 yön reissu).
Lisäksi matkan hintaan vielä vaikuttaa risteilyohjuksen tasokkuus, joka
vaikuttaa lähinnä ruoan laatuun ja laivan kuntoon. Juomat olivat lähes kaikissa
pakoissa lisämaksullisia.
Matkatoimistoja
on tosiaan satoja Hanoissa. Itse lueskelimme netistä/matkaoppaasta arvosteluja
ja kävimme kyselemässä muutamasta paikasta tarjouksia. Päädyimme valitsemaan 2
päivän ja yhden yön risteilyn, jonka varasimme lopulta kuitenkin hotellin
omasta matkatoimistosta. Näin saimme mm. matkatavarat kätevästi säilytettyä
yhdessä paikassa ja vältimme ylimääräisen säätämisen. Hotellin toiminta
vaikutti lisäksi hyvin ammattitaitoiselta, joten näillä mentiin. Risteilyn
lopulliseksi isännäksi paljastui sitten Cristina cruises, ”four star” risteily
ja hintaa tuli 110 USD. Matkatoimistoja, joissa kävimme kyselemässä vastaavia
tarjouksia, oli Indochina Junk(160 USD), Handspan(200 USD) ja Sinh Tourist(95
USD). Indochina Junk ja Handspan ainakin tarjosivat kertomansa mukaan vähemmän
ruuhkaiselle alueelle sijoittuvan risteilyn.
Matka alkoi
aamulla noin kahdeksan aikoihin, kun opas tuli meitä hotellin baarista
hakemaa(aamupalalta siis). Minibussi veti noin 15 henkeä ja matkaan lähdettiin.
Matka Halong Bay:lle kesti noin 3,5h ja matkalla pysähdyttiin kerran
menomatkalla kiviveistämöllä ja paluumatkalla paikallisessa megamarketissa.
Penkit olivat tehty pieniä vietnamilaisia varten ja sopivan epämukavat, ettei
matkalla pystynyt nukkumaan. Paikoitellen nähtiin hieman maaseutua mutta
pääasiassa tylsää betonitalorivitystä tien varsilla. Ja tietysti tie oli puolet
matkasta ”remontissa”. Kuski ajoi kuin hullu paikallisen liikennekulttuurin
mukaisesti. Bussimatkat olivat siis huonoin osuus reissusta.
Luolakierroksen
jälkeen siirryimme kajakoimaan lahdella risteilyalusten joukossa, joita kyllä
mieluusti väisti. Vesi oli lämmintä mutta paikoin hyvinkin roskaista ja
öljyistä. Kävimme vielä ennen laivalle palaamista paikallisella uimarannalla ja
näköalapaikalla.
Laivalle
palattuamme, seurasi reissun parhaimpia paloja, kokkikoulu. Teimme kevätkääryleitä.
Yllätyksenä kävikin ilmi, että käärimistekniikasta voi päätellä myös mm.
henkilön naimisiinmenovalmiuden. Tietysti tämä kerrottiin vasta, kun olin
saanut kääryleen valmiiksi. Oman käden tuotoksiin päästiin konkreettisesti
kiinni, sillä illalliseksi oli tarjolla paistettuja kevätkääryleitä. Ruoka oli
muutenkin laivalla kohtalaista. Lisukkeita oli runsaasti, joten nälkä ei jäänyt
mutta lihasta ja kalasta sai pitää puolensa muiden pöytäseuralaisten kanssa. Kaikki
juomat(myös vesi) tulivat lisämaksusta, joten etukäteen olisi kannattanut ottaa
muutama litra vettä mukaan jo Hanoista.
Ensimmäisenä
päivänä ei juuri omaa aikaa ollut, jolloin olisi voinut istua kannella ja
nauttia maisemista. Sää oli pilvinen, muttei onneksi satanut. Lämpötila oli suomalaiselle
kaljaturistille sopiva tasainen 20 astetta. Pohjois-Vietnamin talveen kuuluu
vaihteleva sumuisuus, joka verhosi lahtea molempina päivinä.
Toisena
päivänä aamiaisen jälkeen kävimme helmifarmilla turisteilemassa. Yksi helmikin
löytyi livenä. Paluu satamaan ennen puolta päivää ja lounas ennen bussimatkaa
takaisin.
Reissun
hyviä puolia:
- Halong
Bay on kaunis ja luolastot jylhiä, kannattaa harkita kuitenkin vakavasti
vaihtoehtoisia reittejä lahdelle, jotta välttäisi pahimmat turistirysät
- Opas
oli mukava, vaikkakin aksentiltaan vähintäänkin haastava
- Laiva
oli hyvässä kunnossa, ruoka oli kohtalaista, ehkei kuitenkaan ”four
star”-laatua
- Sää(ei
satanut)
Mitä
huonoa(white man’s problems)
- Turisteja
on liikaa, aivan liikaa.
- Ensimmäisen
päivän nopea aikataulu, jolloin ei jäänyt aikaa oleiluun.
- Sää(ei
paistanut aurinko)
- Bussin penkit
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti